Rapporten visar också att det finns kostnader i de svenska avräkningarna som inte är i enlighet med OECD/DAC:s regler. Den besvarar följande frågor:
- Är avräkningarna berättigade utifrån biståndets mål och effektivitet?
- Vad säger OECD/DAC:s riktlinjer om vad som är tillåtet att redovisa som bistånd (och olikheter i hur givarländer tolkar dessa)?
- Varför ökar avräkningarna mer än ökningen av antalet asylsökande personer i Sverige?
- Vad behöver bli mer transparent i redovisningen av Sveriges avräkningar för att bättre kunna avgöra vad som följer och bryter mot DAC:s regler?
- Vilka problem finns med beräkningsmodellen för avräkningarna?
CONCORD Sveriges Aidwatch-grupp har i många år bevakat hur Sverige och övriga EU-länder uppfyller sina åtaganden om biståndets nivåer och kvalitet. Tillsammans med mottagarländer, OECD/DAC:s sekretariat och europeiska civilsamhällesorganisationer har vi också kritiserat användandet av bistånd för att bekosta flyktingmottagande i Sverige. Vi menar att avräkningarna inte stämmer överens med de globala åtaganden som Sverige gjort för ett effektivt bistånd, och inte heller är förenliga med riksdagens antagna mål för biståndet: att skapa förutsättningar för bättre levnadsvillkor för människor som lever i fattigdom och förtryck.