Det är inte bara biståndsbudgeten totalt som minskar, utan även Sidas andel av den. 2025 har Sida 38,8 miljarder kronor att fördela jämfört med 43,6 miljarder förra året. 16 miljarder av dem beslutas dock av Regeringskansliet/UD, och Sidas roll är där mer att administrera utbetalningarna enligt de politiska besluten. Minskningarna i Sidas budget märks i landprogrammen för länder utanför Europa och i den tematiska strategin för fred och säkerhet som är mer än halverad sedan 2022. De regionala strategierna för Afrika och Mellanöstern är de som minskat allra mest sedan regeringen tillträdde.
Att Sidas humanitära arbete och FN:s katastroffond får en relativt stor minskning är förvånande med tanke på att regeringen betonat att det humanitära biståndet är deras prioritet.
Åsa Thomasson, CONCORD Sverige
Dessa förändringar är i linje med regeringens prioriteringar. Men det finns också neddragningar som förvånar.

– Att Sidas humanitära arbete och FN:s katastroffond får en relativt stor minskning är förvånande med tanke på att regeringen betonat att det humanitära biståndet är deras prioritet, säger Åsa Thomasson, policyrådgivare på CONCORD Sveriges kansli.
Med tanke på att regeringen aviserat att antalet samarbetsländer ska minska ytterligare hade det inte varit förvånande om regleringsbrevet kommit med besked om utfasning av någon strategi, men så är inte fallet.
– Det märks i mängden förlängningar och villkor att man varit upptagen med många strategiprocesser. Vi vet att det varit svårt för plattformens medlemmar att få besked om var i processen strategier ligger, om det blir en ny strategi, när den kommer och så vidare. Det kan tolkas som att det fortfarande är lite obestämt, säger Åsa Thomasson.
Detaljstyrning av Sida
I EBA:s poddavsnitt om regleringsbrevet noterar de medverkande att det är ett ”extremt omfattande” regleringsbrev och att en del av vad som skrivs redan finns i instruktionen till Sida. Att det är så detaljerat kan ha att göra med rykten om att Sida ska få en ny instruktion under året, och att regleringsbrevet banar väg för det. EBA menar också att det tyder på att ”man nog inte har tillräckligt förtroende för myndigheten” för att biståndspengar ska hamna rätt.
Ett exempel på detaljstyrningen är att det finns maxtak för årsbudgetar i pågående strategier, vilket är ovanligt då Sida normalt fördelar pengarna mellan åren. Ett annat är det stora antalet uppdrag som Sida får; totalt 24 stycken under 2025. Många av dem handlar om Sidas organisering och rapportering. Värt att notera är till exempel uppdraget om att rapportera vilken verksamhet och vilka partnersamarbeten som avslutats för att ge utrymme för sådant som är i linje med reformagendans prioriteringar.
Åsa Thomasson menar att det är lite för många uppdrag, och att det delvis grundar sig i att regeringen fortfarande befinner sig på ”reformagenda-nivå” istället för att ta fram framåtriktade handlingsplaner för politikområden.
– Det finns en gräns för hur långt man kommer med bara krav på återrapportering, säger hon.
Ett exempel skulle kunna vara en konkret handlingsplan för hur jämställdhet ska vara ett kärnvärde i utvecklingspolitiken. Istället har jämställdhet fått en ännu mer undanskymd roll i årets brev.
Oklar framtid för det humanitära stödet i Gaza
Det gjordes rekordmånga ändringar i regleringsbrevet till Sida under 2024, och det lär bli en hel del även under 2025. Den största delen av omfördelningarna under förra året gick till Ukraina och dess närområde, och inga signaler från regeringen tyder på att den prioriteringen förändrats.
Ett anslag som det ännu inte fattats beslut om är de 800 miljonerna till Gaza som regeringen aviserade i slutet av 2024, samtidigt med beskedet om att stödet till UNRWA avslutades, ett beslut som kritiserades starkt av humanitära aktörer.
FBA utan biståndsmål
EBA-podden går även igenom Folke Bernadotteakademins (FBA) regleringsbrev. Myndigheten fick en ny instruktion i slutet av 2024 och det märks i regleringsbrevet som är betydligt mer kortfattat än Sidas. Den stora förändringen här är att det biståndspolitiska målet är borttaget från brevets inledning. Istället finns en hänvisning till instruktionen där FBA:s uppgift är formulerad som ”att bidra till internationell freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet, inom ramen för Sveriges samlade utrikes-, säkerhets- och biståndspolitik. Myndighetens verksamhet är global, med ett särskilt fokus på Europeiska unionens närområde.”
Läs mer om innehållet i regleringsbrevet i vår summering.