Nyheter

1 november 2022

IOGT-NTO:s tips för att bli bättre på att påverka i EU

- Att påverka EU är lättare än man tror! Mitt tips är att börja med en fråga och försöka förstå den fullt ut. Det säger Emil Juslin som jobbar som politisk sekreterare i EU-frågor för IOGT-NTO.

IOGT-NTO:s Brysselkontor arbetar med att bevaka EU-politiska frågor som berör alkohol och narkotika. I ett sammanhang som till stor del präglas av röster från näringslivet vill IOGT-NTO representera civilsamhället, medborgarna och driva på för en evidensbaserad alkoholpolitik.

Varför är ni på plats i Bryssel?

Emil Juslin arbetar som politisk sekreterare i EU-frågor för IOGT-NTO.

– Brysselkontoret grundades faktiskt runt samma tid som Sverige gick med i EU, på 1990-talet. Vi såg att när Sverige gick med i EU flyttades många av besluten kring alkoholpolitik från det nationella till EU. Det är fortfarande en analys som jag tycker stämmer väldigt bra, mycket av alkoholpolitiken bestäms fortfarande på EU nivå. EU sätter oftast ramarna för ländernas alkoholpolitik och ibland kan Sverige begränsas mycket av de regler som finns på EU-nivå, det är därför vi är här.

Vilka frågor driver ni?

– Just nu driver vi, till exempel, frågan om märkning på alkoholprodukter. Idag finns det väldigt lite märkning av innehållet i alkoholprodukter men det finns på nästan alla andra varor. Vi har länge påpekat att det inte är okej att alkoholindustrin kan gömma det innehåll som de har i sina produkter. Vi tycker också att EU borde tillåta länder införa hälsovarningar på alkoholprodukter, för att informera medborgarna om hur alkohol påverkar deras hälsa. Vi vill också att EU-kommissionen lägger fram ett eget initiativ för att genomföra detta, vilket nu är på gång.

Vilka påverkansframgångar har ni haft? Motgångar?  

– En stor framgång som vi som arbetar med alkoholpolitik haft är att alkohol tydligt har erkänts som en riskfaktor till cancer i EU:s nya cancerplan. Vi vet idag att alkohol orsakar cancer och är en av det främsta riskfaktorerna för cancer, även om det sällan har pratats om. Alkoholindustrin försöker undangömma sambandet mellan sina produkter och cancer, på liknande sätt som när tobaksindustrin försökte göra detsamma med rökning.

Inför släppet av EU:s cancerplan förra året, engagerade vi våra medlemmar att lyfta just alkohol och cancer, dess påverkan på EU:s cancerbörda och det borde vara en viktig del av cancerplanen. Cancerplanen har nu ett väldigt bra stycke om just alkohol och cancer, och väldigt bra åtgärder när det kommer till att både öka kunskapen genom till exempel hälsovarningar men också genom att föreslå ökade alkoholskatter för att minska antalet människor som blir sjuka i cancer.

När det kommer till motgångar är även frågan om alkohol och cancer ett bra exempel. När alkohol diskuterades i Europaparlamentet blev ett starkt förslag tydligt urvattnat när det gick till sista beslut. Vi kunde där se att många skrivningar totalt förändrades på grund av alkoholindustrins lobbyarbete som fokuserade på att ifrågasätta bland annat Världshälsoorganisationens forskning. Det visar på utmaningar som ännu finns kvar.

Då färre svenska aktörer är aktiva på EU-nivå upplever jag att de ofta är mycket mer välkommande med att ta möten, kommentarer eller att samordna med medborgare och civilsamhällesorganisationer.

Skiljer sig påverkansarbete i Sverige mot påverkansarbete på EU-nivå?

– Båda ja och nej, i grunden finns det inte så mycket som skiljer sig: vi som vill påverka söker kontakt med beslutsfattare och försöker beskriva vad vi tycker. Det som skiljer sig på EU-nivå är att många fler organisationer, aktörer och länder är med i beslutsprocessen. En utmaning jag upplever är att det ibland kan vara svårt att träffa parlamentariker som inte är från Sverige. Dock upplever jag att det ibland är lättare att träffa de svenska EU-parlamentarikerna jämfört med svenska beslutsfattare. Då färre svenska aktörer är aktiva på EU-nivå upplever jag att de ofta är mycket mer välkommande med att ta möten, kommentarer eller att samordna med medborgare och civilsamhällesorganisationer. Men det är svårare att komma igång på EU nivå, för att det kan var krångligt att veta vilka lagförslag som är på gång och var i processen de ligger. Risken är att man tar del av ett lagförslag när det redan är färdigförhandlat. Men när man har förstått processen så blir det lättare att agera och påverka.