Nyheter

27 november 2013

Fler företag inser att de har ett ansvar

Ulrika Urey är verksamhetsansvarig på Fair Trade Center. Här berättar hon om deras nya satsning på kortfilmer och ger tips om vad man kan tänka på när man ger sig ut på julklappsjakt. Till exempel kan man ladda ned en app som ger råd om etisk konsumtion. 

Ni har nyligen producerat en kortfilm, ”En lön att leva på”. Berätta om den!

– Levnadslön är en av våra tematiska fokusfrågor. Vi har koncentrerat oss särskilt på klädindustrin och att sätt press på företag att skapa förutsättningar för att deras leverantörer kan betala en lön som människor kan leva på. Vi har jobbat med frågan länge och gör många föreläsningar för skolor, universitet, företag, kommuner, kyrkor och andra. Vi får många förfrågningar, men eftersom vi är en liten organisation har vi tyvärr inte möjlighet att åka överallt och föreläsa. Därför har vi funderat på hur vi kan nå ut på andra sätt, och nu har vi testat att göra en kortfilm som finns tillgänglig på nätet. I filmen intervjuas en konsult i hållbarhetsfrågor, en företagare och en aktivist för att ge olika perspektiv på frågan. Det var viktigt att ha med en aktivist för att man inte ska känna maktlöshet utan se att det finns saker man kan göra för att förändra situationen. Filmen riktar sig till elever på gymnasiet och folkhögskolor, och det finns en tillhörande handledning med många övningar.

– Filmen är den första delen i en serie kortfilmer. Nästa film handlar om miljöproblematiken i skoindustrin och den har premiär på julmarknaden Schysst jul 7-8 december.

Nu är det snart jul. Vad har du för råd att ge till den som ska ut och köpa julklappar?

– Till att börja med vill jag uppmana till att inte överkonsumera. Vi förespråkar inte bojkott av företag, men vi uppmanar konsumenter att ta reda på information. Gå in på företagens webbplatser och läs om hur de arbetar med CSR-frågor. Tyvärr är det ju så att många företag inte informerar så mycket, därför måste man själv vara aktiv. Det är bra att ställa frågor till personal i butiken. De kanske inte alltid kan svara, men då har du åtminstone väckt frågan och om många gör det så skickar det signaler uppåt.

– Vi har verktyg för påverkan på vår webbplats, till exempel våra digitala påverkansvykort. Man skriver under och så skickas de automatiskt till företagen. Vi har också Etikbarometern som jämför olika företags etiska arbete. Det finns även en app som heter Shopgun där vi och andra organisationer ger köpråd. Man skannar produktens kod med mobilen så får man upp information och en grön, gul eller röd signal som visar om det är en bra produkt eller inte ur etisk, miljö och hälso synpunkt. Appen är ny och än så länge täcker den inte så många produkter, men det blir fler allteftersom.

H&M berättar i en färsk artikel i Dagens Nyheter att de vill verka för levnadslön hos sina leverantörer. Hur genuint är deras engagemang?

– Vi ser positivt på att de vill ha vad de kallar ”fair living wage” och att de arbetar aktivt med lönefrågan. De börjar med några strategiskt utvalda leverantörer som till 2018 ska ha strukturer på plats för att betala levnadslön. Det är bra att det finns konkreta planer för implementeringen så att vi kan följa upp och se hur det går. Det är förstås viktigt att H&M skalar upp försöket och inkluderar fler leverantörer med tiden, och att de även tittar längre ned  i klädproduktionen. Deras fokus ligger på de som syr kläderna, men längre bak i kedjan finns bomullsplockarna, de som färgar tyget och så vidare.

– Det är viktigt att företag är transparenta kring sitt hållbarhetsarbete och att de kommunicerar inte bara om det som är positivt utan även om utmaningarna, det ger större trovärdighet.

Även om villkoren på fabriksgolven inte har hunnit ändras så mycket verkar det alltså som om fler och fler företag har börjat arbeta med dessa frågor?

– Ja, så är det. Det var inget företag som ville diskutera levnadslön med oss för några år sedan, men nu vill de det. Fler företag har insett att de har ett ansvar för hur situationen ser ut för arbetarna. Men såklart går det för långsamt. Vi tycker att det är bra om företagen arbetar tillsammans. Till exempel ger det mer tyngd om flera stora klädföretag ställer samma krav på leverantörerna vad gäller levnadslön.

Läs mer om Fair Trade Center och se deras film: www.fairtradecenter.se.